Winnaar Archeon Thea Beckmanprijs 2018

ALPHEN AAN DEN RIJN - Zaterdag 15 september werd om 10.00 uur in het Romeins Museum de Thea Beckmanprijs uitgereikt door wethouder Gert-Jan Schotanus, de voorzitter van de jury Hubert Slings en Archeon directeur Monique Veldman.

Voor de toekenning van de Thea Beckmanprijs zoekt de jury elk jaar naar goed geschreven verhalen die een overtuigende historische insteek hebben. Als jury constateren we met genoegen dat we niet de enigen zijn die schrijfkwaliteit op waarde weten te schatten. Drie boeken op onze shortlist zijn inmiddels door anderen bekroond; twee met Zilveren Griffels en één met de Gouden Griffel.

De vijf boeken die uiteindelijk door ons zijn genomineerd, bieden stuk voor stuk mooie en meeslepende historische verhalen, goed verteld en naar het oordeel van de jury aantrekkelijk voor de doelgroep. Onder de criteria die de jury heeft toegepast, is een gelijkwaardige rol weggelegd voor literaire kwaliteit en historische zeggingskracht. De overtuigingskracht waarmee het verhaal historisch ingebed is, weegt zwaar mee in de beoordeling.

De genomineerden 2018:

  • Arend van Dam - De reis van Syntax Bosselman
  • Martine Letterie & Rick de Haas - Kinderen met een ster
  • Inez van Loon - Anna's grote reis
  • Koos Meinderts - Naar het noorden
  • Suzanne Wouda - Sabel

De jury heeft na rijp beraad besloten een van hen tot winnaar van de Thea Beckmanprijs uit te roepen. De prijs bestaat uit de eer en een geldbedrag van € 1.000,-.

De winnaar is..

Allereerst de winnaar gekozen door de Jonge Beckman jury. De juryleden van de Jonge Beckman, bestaande uit 5 jongeren tussen de 11 en 14 jaar, benoemen Anna’s grote reis, van Inez van Loon tot winnaar van de Jonge Beckmanprijs.

De Thea Beckman jury heeft gekozen voor een ander zeer talentvol geschreven boek. Het boek gaat over een uiterst pijnlijke episode uit onze geschiedenis. Aan een boek dat je door elkaar schudt en aan het werk zet. Met als bijvangst een kijkje in de schrijverskeuken waarin de jonge lezer leert hoe zo’n complex boek tot stand komt.

De jury kent de Thea Beckmanprijs 2018 toe aan De reis van Syntax Bosselman van Arend van Dam.


Arend van Dam - De reis van Syntax Bosselman

Voor de Wereldtentoonstelling van 1883 in Amsterdam wordt de Surinamer Syntax Bosselman samen met 27 landgenoten naar Nederland gehaald. Niet als eregast, zoals hem is beloofd, maar om als fascinerende rariteit tentoongesteld te worden aan het langstrekkende publiek. Schrijver Arend van Dam denkt in dit boek hardop na over de lastige vragen die bij dit pijnlijke stuk geschiedenis gesteld moeten worden. Hoe kan het dat mensen dit ooit normaal hebben gevonden?

De jury is zeer onder de indruk van dit uitstekend geschreven boek over een urgente en actuele zwarte bladzijde uit onze geschiedenis. De auteur stelt zich kwetsbaar op door zijn aanpak en werkwijze te problematiseren, en dat draagt bij aan de kracht van zijn boodschap.

De animatie bij De reis van Syntax Bosselman is gemaakt door Rient van de Crommert.

De jury van de Thea Beckmanprijs bestaat uit:

Henne van Beveren (kinderboekwinkel Silvester, Zoetermeer)
Liselotte Dessauvagie (zelfstandig leesbevorderaar)
Hubert Slings (stichting entoen.nu, voorzitter)
Monique Veldman (directeur Archeon)
Moniek Warmer (Stichting Jaap ter Haar / ontwikkelaar educatieve culturele projecten)

Bekijk het volledige juryrapport op https://www.archeon.nl/nl/archeon-thea-beckmanprijs.html  

Lezing: Gewoon geluk

Beleef het mee! Een unieke avond met professor Herman Pleij op 17 oktober bij de Vrienden van Archeon (VVvA).
 
DE HEMEL OP AARDE? MIDDELEEUWSE OPVATTINGEN OVER GELUK
Geluk is in onze tijd koopwaar. Een masterclass kan iedereen gelukkig maken: de wetenschap staat garant. Wie van geluk niet een gewoonte maakt, is een loser. Hoe kon deze hemelse gave zo diep zinken? Op aarde verspeelden Adam en Eva dit geschenk door de Zondeval. Daardoor raakte het leven begrensd en vervuld van ellende. Door boete te doen was er een kans op geluk in het Hiernamaals. Maar de natuur was sterker dan de leer. Hoe kon wat natuurlijk aanvoelde niet deugen? Mocht seks alleen maar vanwege de voortplanting? Of zat de duivel overal tussen? Ketterse bewegingen probeerden het aardse geluk te restaureren in paradijselijke heilstaten. En al snel werd het recht op gewoon geluk erkend in de hele samenleving. Is het de taak van de overheid om het geluk van de burger te bevorderen?

Naast de lezing zal Herman pleij ook boeken signeren.
 
Over de spreker
Herman Pleij (1943), emeritus-hoogleraar Middeleeuwse Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam; houdt zich vooral bezig met de cultuurhistorische betekenis van literatuur, de ontwikkeling van een burgermoraal en van Nederlandse identiteiten in het algemeen; werkt aan een studie over de rechtvaardiging van lust en genot in de literatuur en beeldende kunst van de Middeleeuwen.
In 1981 werd hij hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1992 van 1994 was hij decaan van de Faculteit der Letteren. Op 29 februari 2008 ging hij met emeritaat. Sindsdien publiceert hij veel over cultuurhistorische onderwerpen, zoals het vraagstuk van de nationale identiteit.

Zijn belangstelling voor het maatschappelijk debat uit zich in zijn frequente deelname aan praatprogramma's op de Nederlandse televisie.

Deelname
VVvA hanteert prettig lage deelnametarieven voor deze unieke avond: 10 euro voor VVvA leden en personeel Archeon en 20 euro voor niet-leden. Dit tarief is inclusief een kopje koffie of thee bij binnenkomst. Indien u bij inschrijving ook meteen lid wordt van VVvA voor 1 jaar tot eind 2019. (35 euro incl. toegang tot deze speciale avond) is deze korting direct verrekend en krijgt u bovendien een prettige kortingsregeling op de toegang van Archeon gedurende het hele jaar. Er is ruimte voor maximaal 150 personen, dus meldt u tijdig aan!

N.b. een belangrijk deel van de opbrengst komt ten goede aan de restauratieprojecten in Museumpark Archeon.

Nationale Archeologiedagen

Van 12 tot en met 14 oktober zijn de Nationale Archeologiedagen in Archeon. Veel van onze verre geschiedenis ligt vaak verrassend dichtbij. Onder onze voeten. In de bodem. Wil jij ook ontdekken welke verhalen er allemaal verstopt zitten in de Nederlandse bodem? Kom dan horen, zien en graven tijdens de Nationale Archeologiedagen in Archeon. Je hoeft geen archeoloog te zijn om mee te kunnen doen. Kom oog in oog met de sporen van een ver verleden. Iedereen is van harte welkom.

Voel je een archeoloog
Tijdens de Nationale Archeologiedagen kan iedereen meedoen aan de georganiseerde activiteiten in en rondom het Archeologiehuis/Romeins Museum. Er wordt een opgraving georganiseerd speciaal voor kinderen waarbij er gezocht kan worden naar aardewerk en Romeinse munten. Deze objecten mag je vervolgens mee naar huis nemen om nog extra na te kunnen genieten van de dag.

Ontmoet Bronstijdman Kars
Archeologen van de Universiteit van Amsterdam hebben een gezichtsreconstructie gemaakt van een menselijke schedel uit de Bronstijd: Bronstijdman Kars. De reconstructie is gemaakt aan de hand van een menselijke schedel die in een massagraf in Wassenaar is gevonden (het graf van Wassenaar is ook tentoongesteld in het Romeins Museum). Uit onderzoek blijkt dat het moet gaan om een man in de leeftijd tussen de 30 en 40 jaar. Ontmoet Kars in het Archeologiehuis op de 1e etage van het Archeon.

Drakentanden in de Duinen
De tentoonstelling “Drakentanden in de Duinen. Oorlogssporen van de Atlantikwall” vertelt de verhalen achter een serie voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog, die bij toeval in de Hollandse duinen werden gevonden door natuurbeheerders. In de Hollandse Duinen kwam door opstuivend duinzand een serie van deze voorwerpen vrij te liggen, waarna ze werden gevonden door natuurbeheerders. Naast de verhalen die schuilgaan achter deze voorwerpen, wordt in de tentoonstelling aandacht besteed aan de zogenaamde Vordere Wasserstellung.

Zwammerdam Restauratiewerf
In de Zwammerdam Restauratiewerf in Archeon wordt hard gewerkt aan de restauratie van de zogeheten Zwammerdamschepen. Het eerste schip dat weer in elkaar wordt gezet is de Zwammerdam 2, een vrachtschip van 22 meter lang. De werkzaamheden zullen ruim een jaar duren en worden uitgevoerd in de Restauratiewerf. In de Restauratiewerf is ook een mooie tentoonstelling over de Zwammerdamschepen, de Romeinse limes en de restauratie te zien.

Zwammerdam kano 5
Kano 5, een vissersboot die als vijfde van de Romeinse Zwammerdamschepen werd opgegraven is te bewonderen op de begane grond van het Archeologiehuis. De boot is 5,50 meter lang en 0,80 meter hoog. Bijzonder is het opgetimmerd dekje met in dit geval zelfs ook een luikje met ijzeren scharnier. Vermoedelijk is het schip ooit groter geweest, want het heeft nu een rechte achterkant. Misschien is de kano ooit beschadigd en ingekort om te kunnen dienen als een visbun, waarin gevangen vis tijdelijk levend bewaard wordt.

Lees meer op https://www.archeon.nl/nl/agenda/nationale-archeologie-dagen.html 

Archeon aangesloten bij Canonnetwerk

Canonnetwerk breidt verder uit over heel Nederland

Bekendmaking tijdens succesvolle eerste editie van History in Concert

Bezoekers werden tijdens de eerste editie van History in Concert, getrakteerd op een muzikale historische reis van hiphop tot opera. Tientallen musea van het Canonnetwerk hadden onder leiding van het Nederlands Openluchtmuseum deze avond in TivoliVredenburg georganiseerd om de Canon van Nederland op een vernieuwende wijze te presenteren. Tijdens History in Concert maakte Paul Schnabel, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Nederlands Openluchtmuseum, de veertien nieuwe Canonmusea bekend die vanaf 2019 gaan deelnemen.

Groeiend Canonnetwerk

In het Canonnetwerk werken musea in heel Nederland samen om de veelzijdigheid van de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. Door iconische topstukken van de Canon in de eigen museale context te presenteren en door prikkelende programmering en communicatie, waar History een Concert een eerste geslaagd voorbeeld van was.
Nieuwe deelnemers vanaf 2019: Airborne Museum Hartenstein, Archeon, De Museumfabriek, Fries Museum, Gemeentemuseum Den Haag, Haags Historisch Museum, Joods Cultureel Kwartier, Limburgs Museum, Museum Dordrecht/ Hof van Nederland, Nationaal Monument Kamp Vught, Rijksmuseum Muiderslot, Vestingmuseum Naarden, Teylers Museum, Zeeuws Maritiem MuZEEum.
Huidige deelnemers 2018: Allard Pierson Museum, Amsterdam Museum, Beeld en Geluid, Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Het Scheepvaartmuseum, Hunebedcentrum, Koninklijk Eise Eisinga Planetarium, Museum Catharijneconvent, Museum Huis Doorn, Museum Prinsenhof Delft, Nationaal Archief, Nationaal Militair Museum, Nederlands Openluchtmuseum, Paleis Het Loo, Rembrandthuis, Rijksmuseum, Rijksmuseum Boerhaave, Rijksmuseum van Oudheden, Spoorwegmuseum, Tropenmuseum, Universiteitsmuseum Groningen, Watersnoodmuseum.

Meer dan één verhaal

De Canon van Nederland neemt je in vijftig vensters mee langs de belangrijkste gebeurtenissen, personen en voorwerpen die Nederland hebben gemaakt tot wat het nu is. Elk onderwerp uit de Canon van Nederland bestaat uit meer dan één verhaal, uit meer dan één afbeelding en uit meer dan één object. Het Canonnetwerk presenteert deze veelzijdigheid van de Canon, door de selectie van verschillende topstukken die elk venster vanuit verschillende invalshoeken belichten. Het verhaal van de slavernij is bijvoorbeeld naast het verhaal van het leed van de tot slaaf gemaakten ook voor een deel het verhaal van de verrijking van Nederland in de Gouden Eeuw. Door de uitbreiding van het Canonnetwerk en daarmee de uitbreiding van de topstukken wordt het verhaal bij elk venster meer uitgebreid en de geschiedenis van ons land tastbaar.

History in Concert

History in Concert is een uniek samenspel van geschiedenis en muziek. Tijdens de eerste editie waren er optredens van Zwart Licht, Ellen ten Damme, Blaudzun samen met Krontjong-muzikanten, Linde Schöne, Herman Pleij met de Nationale Opera Studio en Leo Blokhuis. De presentatie was in handen van Matthijs van Nieuwkerk. Ingrid van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, nam ook plaats op het podium. In de foyer presenteerden de Canonmusea zich met een keur aan activiteiten en presentaties. De avond werd ook mede mogelijk gemaakt door CJP en TivoliVredenburg. History in Concert krijgt een vervolg in 2019.  

Organisatie en begunstigers

De landelijke samenwerking is een initiatief van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem, waar sinds september 2017 de overzichtspresentatie van de Canon van Nederland te zien is. Dit is een unieke presentatie die de vijftig belangrijkste personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis toont. Het Canonnetwerk wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het K.F. Hein Fonds en de Gravin van Bylandt Stichting. 

Opening Tentoonstelling "Drakentanden in de Duinen"

Vanaf 5 juli is in het Archeologiehuis Zuid-Holland in Alphen aan den Rijn de tentoonstelling “Drakentanden in de Duinen. Oorlogssporen van de Atlantikwall” te zien. De tentoonstelling vertelt de verhalen achter een serie voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog, die bij toeval in de Hollandse duinen werden gevonden door natuurbeheerders.

Als je door de prachtige natuurgebieden van de Hollandse duinen struint, is de Tweede Wereldoorlog niet het eerste waar je aan denkt. Toch lag in dit gebied een deel van de Atlantikwall, de linie die de Duitse bezetter van Noorwegen tot het Franse Biaritz heeft aangelegd om een geallieerde invasie te voorkomen. Her en der in het landschap liggen nog bunkers, muren en versperringen. Ook andere objecten uit de tijd van WOII zijn in het gebied achtergebleven. In de Hollandse Duinen kwam door opstuivend duinzand een serie van deze voorwerpen vrij te liggen, waarna ze werden gevonden door natuurbeheerders.

Drakentanden

Naast de verhalen die schuilgaan achter deze voorwerpen, wordt in de tentoonstelling aandacht besteed aan de zogenaamde Vordere Wasserstellung. Deze eveneens door de Duitse bezetter meer landinwaarts aangelegde verdedigingslinie, was bedoeld als achtervang voor het geval de Atlantikwall door de geallieerden werd doorbroken. Het trace van deze linie liep over het grondgebied van Alphen aan den Rijn, Gouda en Moordrecht. Drie drakentanden, piramidevormige versperringsblokken, die buiten het Archeologiehuis Zuid-Holland zijn te zien, waren onderdeel van de Vordere Wasserstellung. Ze zijn gevonden in Moordrecht en door de gemeente Zuidplas in bruikleen gegeven voor de duur van de tentoonstelling.

Over de tentoonstelling

"Drakentanden in de Duinen" is ontwikkeld in het kader van de Erfgoedlijn Atlantikwall en wordt financieel mede mogelijk gemaakt door provincie Zuid-Holland. Daarnaast ondersteunen het Erfgoedfonds van gemeente Alphen aan den Rijn en de J.E. jurriaanse Stichting de expositie financieel. Leo Maat, wethouder cultureel erfgoed van de gemeente Alpen aan den Rijn, opent de tentoonstelling.

Nationale Museumweek

Van maandag 9 t/m zondag 15 april zetten ruim 400 musea hun unieke collecties, ons culturele kapitaal, volop in de schijnwerpers. Het thema van de Nationale Museumweek is “Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!”. Ontdek #OnsEchteGoud in Museumpark Archeon.

Hieronder enkele pronkstukken (#OnsEchteGoud) van Archeon:

Bronstijd-man Kars
Archeologen van de Universiteit van Amsterdam hebben een gezichtsreconstructie gemaakt van een menselijke schedel uit de Bronstijd. De reconstructie is gemaakt aan de hand van een menselijke schedel die in een massagraf in Wassenaar is gevonden. Uit onderzoek blijkt dat het moet gaan om een man in de leeftijd tussen de 30 en 40 jaar. 'Het was een boer die door een geweldsmisdrijf om het leven is gebracht,' legt archeoloog Maja d'Hollosy uit. 'We kunnen zien dat zijn schedel met een bijl of iets dergelijks is ingeslagen.'
De schedel is gebruikt om een zo precies mogelijke reconstructie te maken. 'Maar je weet niet of dit helemaal klopt,' zegt d'Hollosy. 'Van sommige dingen weten we het wel zeker. De grote en de plaats van de ogen bijvoorbeeld, de vorm van de neus, de grootte van de mond en de vorm van de kaak. Maar details zoals rimpels of de precieze kleur van de huid zijn een gok.'

Kano 5
In de jaren zeventig was in het dorpje Zwammerdam een grote opgraving. Hier werden totaal onverwacht zes schepen gevonden. Het was de eerste keer dat langs de Oude Rijn een dergelijke vondst is gedaan. Er zijn drie grote transportschepen, de voorlopers van de Rijnaken, opgegraven. Een replica van een van deze schepen ligt in Museumpark Archeon. Er werden ook drie vissersboten opgegraven. Het gaat daarbij om kano’s. Kano 5 is een exemplaar met gaten in de wanden van de boot om de vissen levend te kunnen vervoeren.

Zwammerdam Restauratiewerf
Na 40 jaar is op zaterdag 16 december 2017 de restauratie van de Rijks Maritieme Erfgoed Collectie Romeinse Zwammerdamschepen begonnen. Het eerste schip dat weer in elkaar wordt gezet is de Zwammerdam 2, een vrachtschip van 22 meter lang. De werkzaamheden zullen ruim een jaar duren en zullen worden uitgevoerd in de Zwammerdam Restauratiewerf in Archeon. In de restauratiewerf is ook een mooie tentoonstelling over de Zwammerdamschepen, de Romeinse limes en de restauratie.

Het doel is om deze schepen weer terug te geven aan het publiek in het nieuw op te richten Nationaal Romeins Scheepvaart Museum, bij Archeon, in het kader van de Limes Unesco Wereld erfgoednominatie.De restauratie van de Zwammerdamschepen is altijd toegankelijk voor het publiek tijdens openingstijden van Museumpark Archeon.

Zwaard met inscriptie
Een van de ‘gouden’ objecten uit de collectie is een deel van een zwaard met een inscriptie, waarover in 2014 een artikel geschreven is door dhr. M. van Hasselt.

Van dit middeleeuwse zwaard uit ongeveer 1200 zijn de kling, het zwaardblad, bewaard gebleven. Het zwaard is gevonden tijdens een archeologische opgraving in het centrum van Alphen aan den Rijn. Het handvat is bewust afgebroken, waarna de kling waarschijnlijk is gedumpt. Aan beide zijden van het blad staan lange series letters, ingelegd met zilver in het stalen zwaard. Dit zien we wel meer bij zwaarden uit deze periode, en de inscriptie lijkt dan ook erg op soortgelijke vondsten in bijvoorbeeld Zweden, Duitsland, Frankrijk en Polen.

Een translitteratie loopt als volgt:
+BENEDOXOFLISSCSDRRISCDICECMTINIUSCSDNI+
+DIOXMTINIUSESDIOMTINIUSCSDICCCMTDICIIZISI+

Toegangspoort van Albaniana
Vandaag staat de Toegangspoort van Albaniana centraal. Deze kalkstenen plaat is een fragment van een van de toegangspoorten van het oude Romeinse fort Albaniana, Alphen aan den Rijn. Op de steen staat in het Latijn een tekst ter ere van de keizer, die betaald heeft voor het opknappen van de muur en de poort. Vertaald staat er:
“Keizer L. Septimius Severus Pius Pertinax Augustus, Opperpriester, bekleed met de macht van een volkstribuun etc., Vader des Vaderlands heeft met hulp van gedetacheerde soldaten van het Eerste Legioen voor de Cohors (I) II Praetoria (....) de muur met de poort(en) die van ouderdom ineengestort was, vanaf de grond herbouwd onder het gouverneurschap van (Venidius Rufus?)”

Gratis entree met de Museumkaart

MuseumkaartMatch-Avond

Heb je al gehoord van MuseumkaartMatch.nl? Daar vinden Museumkaarthouders het ideale gezelschap voor een dagje museum. Handig als je even niemand hebt die met je mee wil of kan. Sinds de lancering, bijna een jaar geleden, is er veel belangstelling voor MuseumkaartMatch. En we willen alle Museumkaarthouders graag uitnodigen voor een speciale MuseumkaartMatch-Avond!

Op vrijdag 13 april, tijdens de Nationale Museumweek 2018, organiseert Museumpark Archeon een MuseumkaartMatch-Avond. Een bijzondere avond met een mooi programma met interactieve rondleidingen om kennis te maken met elkaar en Archeon. Het enige dat jij hoeft te doen is je nu aanmelden. Ga naar de aanmeldpagina van de MuseumkaartMatchAvond op 13 april maak jouw keuze en meld je meteen aan. https://www.museumkaart.nl/match 

Nieuwe presentatie, tentoonstelling en reconstructie bronstijdman!

Op vrijdag 13 oktober werd in het Archeologiehuis Zuid-Holland onder grote belangstelling de gezichtsreconstructie van één van de mensen uit het Bronstijdgraf van Wassenaar onthuld. Zijn gezicht is op basis van zijn schedel met forensische technieken gereconstrueerd. Dit 'levensechte' personage uit de Bronstijd is te bewonderen bij het originele graf, dat eveneens in het Archeologiehuis ligt. Ook is daar een nieuwe film te zien over the making of de gezichtsreconstructie. Het hele totstandkomingsproces, dat maanden in beslag nam, is met de camera op de voet gevolgd.

Op die dag werd tevens een prijsvraag voor de naamgeving van de Bronstijdman gelanceerd. Deze is gewonnen door Peter de Geus van de Archeologische Werkgroep van de Stichting Historisch Centrum Wassenaar. De nieuwe bewoner van het Archeologiehuis zal voortaan als Kars bekend staan. De naam is geïnspireerd op het toponiem van de getijdekreek het Karske (de tegenwoordige Kaswetering) in Wassenaar. Het graf, waarin de man samen met elf andere mannen, vrouwen en kinderen lag, is gevonden in de nabijheid daarvan. Uit maar liefst 77 inzendingen heeft de jury (bestaande uit Maja d'Hollosy van Skullpting die de gezichtsreconstructie vervaardigd heeft, provinciaal archeoloog Astrid Gerrits en Liesbeth Theunissen, Bronstijd-kenner en werkzaam bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) de naam geselecteerd.

Tegelijk opende in het Archeologiehuis de nieuwe tentoonstelling Uit de schatkamer van Zuid-Holland. In deze tentoonstelling zijn verrassende metalen objecten uit de collectie van het Provinciaal Archeologisch Depot te zien, van sleutel tot pelgrimsinsigne en van olielamp tot paalschoen. Veel daarvan zijn nog niet eerder voor het publiek tentoongesteld geweest. Tevens wordt het traject dat metaalvondsten afleggen tussen het vinden in de opgraving en het bewaren in het depot of tentoonstellen in een museum belicht. Daarnaast wordt aandacht besteed aan archeologische metaalvondsten door particulieren en de regelgeving daaromtrent. Ten slotte is de vaste presentatie van de bovenverdieping van het Archeologiehuis vernieuwd. In de met nieuwe LED-verlichting uitgeruste vitrines zijn nieuwe vondsten uitgestald.

Restauratie Zwammerdam schepen Archeon

Museumpark Archeon ontvangt bijna 100.000 euro voor de restauratie van de Schepen van Zwammerdam vanuit de LEF-regeling. Deze Romeinse schepen worden gerestaureerd door het publiek, stagiairs en vrijwilligers samen met een team van deskundigen.

Het geldbedrag komt uit de LEF-regeling. Dit is een cofinancieringsregeling waarbij bedrijven of organisaties minimaal 40 procent van het benodigde geld voor een project zelf inleggen. Voor de rest van de projectfinanciering kan twee keer per jaar een aanvraag bij de Economic Development Board Alphen (EDBA) worden gedaan. Uiteraard zijn er strenge voorwaarden. Van de vier ingediende projecten in deze ronde is er slechts één gehonoreerd. Archeon krijgt om precies te zijn 99.500 euro. 

Samenwerking
"De aanvraag voldeed aan alle voorwaarden", meldt Joost Berkhout, programmadirecteur van de EDBA. "Het project van Archeon is een mooi voorbeeld van samenwerking. Er doen verschillende bedrijven en organisaties mee, het is een stageproject en wellicht kunnen ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt meewerken." De belangrijkste voorwaarde voor het honoreren van een project is een bijdrage aan de lokale arbeidsmarkt. Het project gaat in september van start in het Romeinse Badhuis in Museumpark Archeon..

Restauratie
De Romeinse schepen zijn in de jaren zeventig in de kern Zwammerdam opgegraven. In de tussenliggende jaren is het goed bewaarde hout geconserveerd. Nu is het tijd om de schepen in elkaar te zetten, voor de restauratie dus. De schepen van Zwammerdam zijn beroemd binnen de wetenschappelijke wereld. Er zijn maar weinig Romeinse schepen gevonden. Eigenlijk alleen aan de randen van het Romeinse Rijk. Dat komt door de natte grond in het noorden van Europa.   

Nieuw museum
Op termijn is het de bedoeling om de schepen onder te brengen in een nieuw te bouwen Romeins Scheepvaartmuseum. Voor dit museum is overigens nog wel flinke medewerking noodzakelijk van de gemeente Alphen aan den Rijn en van BPD, het voormalige Bouwfonds. Museumpark Archeon moet uit kunnen breiden om het scheepvaartmuseum te realiseren. De twee uitdagingen zijn de aanleg van wegen tussen de parkeerplaats en het museumpark en de bouw van dure woningen tegen Archeon aan.

2017 05 18 5340 IMG 3183

Winnaar Thea Beckmanprijs 2017

Winnaar Thea Beckmanprijs 2017

ALPHEN AAN DEN RIJN - Zaterdag 16 september werd om 11.30 uur in het Romeins Museum de Archeon Thea Beckmanprijs uitgereikt door wethouder Han de Jager en door de voorzitter van de jury Hubert Slings en directeur Monique Veldman aan Rob Ruggenberg.

De genomineerden 2017:

  • Jan Heerze – Gevaarlijk geheim
  • Marian Hoefnagel – Romeinse tweeling
  • Marjolein van Rest – Weg
  • Rob Ruggenberg – Haaieneiland
  • Annejoke Smids – Bloedzusters

Bij de toekenning van de Thea Beckmanprijs wordt onderscheid gemaakt tussen twee leeftijdsdoelgroepen, die om en om bekroond worden. Voor de Thea Beckmanprijs 2017 selecteerde de jury oorspronkelijk Nederlandstalige historische jeugdboeken voor lezers vanaf 12 jaar. Daarbij is gekeken naar titels die sinds medio 2015, de laatste keer dat de prijs voor deze doelgroep uitgereikt is, zijn verschenen. Daaruit is een longlist van tien titels en vervolgens een shortlist van vijf titels opgesteld.

Onder de criteria die de jury bij haar beoordeling hanteert, spelen literaire kwaliteit en historische zeggingskracht een gelijkwaardige rol. De vijf boeken die zijn genomineerd, voldoen allen aan deze criteria en bieden stuk voor stuk mooie en meeslepende verhalen, goed verteld en aantrekkelijk voor de doelgroep. Ze zijn een sieraad in ieders boekenkast.

De jury heeft na rijp beraad besloten een van hen tot winnaar van de Thea Beckmanprijs uit te roepen. De prijs bestaat uit de eer en een geldbedrag van €1.000,-.

De winnaar is...

Allereerst wil de jury een eervolle vermelding uitdelen aan een boek dat bij alle juryleden hoge ogen gooide. Deze eervolle vermelding gaat naar Marjolein van de Rest met haar prachtige boek Weg

En dan nu de ontknoping. De winnaar voor de jury is boek dat we beschouwen als de eerste onder zijns gelijken in deze competitie. Een boek van een auteur die erin geslaagd is een boeiende en spannende jeugdroman te situeren in een waar gebeurd kader, en dat niet voor de eerste keer. De jury heeft besloten de Thea Beckmanprijs 2017 toe te kennen aan de jeugdroman Haaieneiland van Rob Ruggenberg. 

Haaieneiland - Rob Ruggenberg
Tijdens de zoektocht van Jacob Roggeveen in 1722 naar het mysterieuze Zuidland in de Grote Oceaan vergaat een van zijn schepen. Vier mannen en een jongen nemen de kans waar en lopen weg op een klein koraaleiland. Takapoto is wonderlijk mooi, en er wonen bijna alleen vrouwen. Geen van de vijf beseft hoe gevaarlijk dit schijnbaar paradijselijke eiland is. En dat niet alleen vanwege de haaien...

De jury is vol lof over deze weergaloze avonturenroman, met vaart geschreven, uitstekend gedocumenteerd en met een mooie historische verankering in overgeleverde logboekaantekeningen. Wie denkt met een typisch jongensboek van doen te hebben, miskent het feit dat het in feite sterke vrouwen zijn die in dit boek aan de touwtjes trekken.

Nieuw
Bijzonder en opvallend dit jaar is de Uitreiking van de “Jonge Beckman”. De lezers van Boekhandel Silvester uit Zoetermeer hebben de genomineerde boeken gelezen en zijn tot dezelfde conclusie gekomen als de volwassen Jury.

De jury
Henne van Beveren (kinderboekwinkel Silvester, Zoetermeer)
Liselotte Dessauvagie (zelfstandig leesbevorderaar)
Hubert Slings (stichting entoen.nu, voorzitter)
Monique Veldman (directrice Archeon)
Moniek Warmer (Stichting Jaap ter Haar / Ontwikkelaar educatieve culturele projecten)

Schrijf reactie (1 Reacties)